![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1088 Budapest, Múzeum krt. 4/F | Tel.: +36 (1) 411-6749 | email: aht@btk.elte.hu
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Bima
Tartalomjegyzék Eredet és történet Elhelyezkedése a zsinagógában
Eredete és történet A bima közösségi tóraolvasásra való használata Nehemiás (Nehemiás könyve 8:4) idejétől számítható (i.e. 5. század), vagyis az emelvény már létezett a Második Templom idejében. A Talmud Talmudemlít egy fából készült „emelvényt vagy pulpitust” az alexandriai (Egyiptom) zsinagóga közepén.[1] Régészeti leletekből úgy tudjuk, hogy a késő ókorban egyszerű kialakítású, a zsinagóga padlószintjéhez közeli volt a bima: például a bét alfai zsinagógában (6. század) ez az emelvény mindössze egy lépcsőfok magasságú. Ezzel szemben a középkori Spanyolországban a bima fából készült, és oszlopokkal alátámasztva magasba emelkedett. A közép- és kelet-európai (askenázi) zsinagógákban jellemzően a két fő tartóoszlop között, középen alakították ki a bimát. A 17. században új bimaépítési forma terjedt el ebben a térségben: a tetőszerkezetet támasztó négy középső oszlop jelölte ki a bima négy sarkát. Kelet-Európában előfordul, hogy egy kovácsoltvas „ketrec” veszi körül, ilyen például a krakkói Kazimierz negyedben található Régi Zsinagóga bimája.
1. kép: Varácsos bima a krakkói Régi Zsinagógában. (https://en.wikipedia.org/wiki/Old_Synagogue,_Kraków#/media/File:Inside_old_synagogue_Krakow.JPG)
Elhelyezkedése a zsinagógában A bima a zsinagóga közepén vagy elöl, a tóraszekrény tövében helyezkedik el. A bima nyugati falhoz közelebbi elhelyezkedését a szefárdi zsinagógákban Joszéf Karo engedélyezte, véleménye szerint: „Nem szükséges a bimát középre rakni; minden a helytől és időtől függ”.[2] A reform mozgalom, ami Németországból indult a 19. század elején, heves vitákat hozott azoknak a zsinagógáknak kapcsán, amelyek a bimát a tóraszekrény tövéhez helyezték. Ennek az újításnak a legelkötelezettebb ellenzői Moses Schreiber / Szofer[3] (1762–1839) pozsonyi és Ezekiel Landau[4] (1713–1793) prágai rabbik voltak. Az ő tiltakozásuk vezetett száz rabbi nyilatkozatához, amelyben megtiltották a vallásgyakorlást azokban a zsinagógákban, ahol a bima nem középen van.[5] Az ortodox és haszid közösségekben továbbra is középen áll, így például Budapesten a Kazinczy utcai zsinagógában is. A reform és konzervatív zsinagógákban, Magyarországon a neológ zsinagógákban a bima elöl helyezkedik el, mint például Budapesten a Dohány utcai zsinagógában és a szegedi új zsinagógában is.
2. kép: Bima a szegedi új zsinagógában – a szerző saját fotója (2017) Források 1.) Michael Berenbaum and FredSkolnik, "Bimah", in: Encyclopedia Judaica, vol. 3. 2nded (Detroit: Macmillan Reference USA, 2007), pp.701–702. 2.) Kinga Frojimovics, Géza Komoróczy, Viktória Pusztai, Andrea Strbik, Jewish Budapest. Monuments, Rites, History (Budapest: Central European University press, 1999) pp.118–119, p. 140.
További információ
Kapcsolódó szócikkek https://hu.wikipedia.org/wiki/Tóra [1] Szukkot traktátus 51b. [2] Keszef Misne, Tefilla 11: 3. [3] Hatam Szofer, Orah hajjim, no. 28 [4] Noda bi-Yehudah, Mahadura Tinyana, Orah hajjim, no. 18 [5] Szedé Hemed, Asszefat Dinim, Bet ha-Kenesszet no. 13
Jogi megjegyzésJelen cikk a Creative Commons Nevezd meg! -- Így add tovább! licenc alapján használható fel. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||