![]() |
![]() |
|
Kurzus megtekintése | ||
Oktató: | Biró Tamás | |
![]() |
![]() |
|
Oktató 2 (ha van): | ||
![]() |
![]() |
|
Oktató 3 (ha van): | ||
![]() |
![]() |
|
Tanegység ált. címe: | Sémi nyelvészet | |
![]() |
![]() |
|
Kurzus címe: | ||
![]() |
![]() |
|
Kurzus címe angolul: | Semitic linguistics | |
![]() |
![]() |
|
Szemeszter: | 2015/16 II. (tavaszi) félév | |
![]() |
![]() |
|
Szak: | Hebraisztika | |
![]() |
![]() |
|
Óra időpontja: | Szerda 14.00–15.30 | |
![]() |
![]() |
|
Óra helyszíne: | F.233 (szemináriumi terem) | |
![]() |
![]() |
|
Kurzuskód: | BMA-HEBD-303 | |
![]() |
![]() |
|
További kurzuskód: | ||
![]() |
![]() |
|
További kurzuskód: | ||
![]() |
![]() |
|
További kódok (ha van): | ||
![]() |
![]() |
|
Kurzus leírása: | ||
![]() |
![]() |
|
Az óra célja bevezetni a hallgatókat a sémi összehasonlító nyelvészetbe, valamint, általánosabban, a héber nyelv tágabb (genetikai és areális) kontextusának a tanulmányozásába. Az előadást és gyakorlatjellegű formát ötvöző óra elsősorban a bibliatudomány szempontjából releváns nyelvekre és korszakokra fókuszál. Azonban az elsajátítandó módszerek és gondolkodásmód a judaisztika iránt érdeklődők számára is hasznosnak bizonyulhatnak. A hallgatók a félév során megismerkednek a sémi nyelvcsalád ágaival és a (bibliai) héber szempontjából jelentőséggel bíró ókori közel-keleti (sémi és nem sémi) nyelvekkel, azok néhány nyelvi jellegzetességével. Feladatok segítségével elsajátítják az összehasonlító-történeti nyelvészet alapjait, hagyományos és újabb módszereit, valamint betekintést kapnak aktuális kutatási kérdésekbe, a nyelvtudományt jellemző módszertani sokszínűségbe is. Az írásrendszerek áttekintésével zárjuk a tanegységet. A félév végére a nyelvészet iránt érdeklődő diákok jó alapokat szereznek a további, érdeklődésük szerinti szakosodáshoz. A történeti, filológiai, irodalmi beállítottságú hallgatók pedig a szövegértelmezéshez kapnak hasznos nyelvészeti segédeszközöket. Az óra honlapja, amely a félév során folyamatosan bővülni fog: http://birot.web.elte.hu/courses/2016-semi/. A jegyszerzés feltételei: órai munka (10%), házi feladatok (50%), valamint félévvégi zárthelyi vizsga (40%). A félév során feladott tizenkét házi feladat közül a hallgatónak tíz házi feladatot kell beadnia. Ha többet ad be, a legjobb tíz megoldás számít (10×5%). Az órai munka egyrészt a feladott olvasmányok és házi feladatok megbeszélését, másrészt az előadások kritikus követését jelenti. A jeles érdemjegyet megcélzó hallgatóktól elvárható, hogy a félév során rendszeresen vitába szálljanak az oktatóval. A félévvégi írásbeli zárthelyi vizsga „korlátozott nyitott könyv”-jellegű lesz: a Bennett-könyv és a Dobos-könyv használható, de más – így a Kaltner-McKenzie-könyv, más irodalom és saját jegyzetek – nem. Előzetes tematika:
A pontos tematika az óra honlapján: http://birot.web.elte.hu/courses/2016-semi/. Kötelező szakirodalom (tankönyv gyanánt): Bennett, Patrick R. / Daniels, Peter T. Comparative Semitic Linguistics. A Manual (Winona Lake, Indiana: Eisenbrauns, 1998) [23.1.Ben.1.] Dévényi Kinga és Iványi Tamás, “Kiszáradt a toll…” Az arab írás története (Budapest: Kőrösi Csoma Társaság, 1987), pp. 3-17. [23.3.Dev.1.] Dobos Károly Dániel. Sém fiai: A sémi nyelvek és a sémi írásrendszerek története (Budapest: Pázmány Egyetem eKiadó, és Szent István Társulat, 2013). [23.1.Dob.1.] Kálmán László és Trón Viktor, Bevezetés a nyelvtudományba, 2. bővített kiadás (Budapest: Tinta Kiadó, 2007), http://budling.hu/~kalman/course/bevezetes/kalmanTron.pdf. Kaltner, John and McKenzie, Steven (eds.), Beyond Babel: A Handbook for Biblical Hebrew and Related Languages. (SBL Resources for Biblical Study, 42; Atlanta: Society of Biblical Literature, 2002)[23.1.Kal.1.] Rubin, Aaron. A Brief Introduction to the Semitic Languages (Gorgias Press, 2010). Ajánlott szakirodalom: Bevezetés az általános nyelvészeti háttérbe: Bynon, Theodora, Történeti nyelvészet (Osiris Kiadó, Budapest, 1997). Kenesei István (szerk.), A nyelv és a nyelvek (sok kiadás) (különösen a III. rész). Wardhaugh, Ronald, Szociolingvisztika (Osiris-Századvég, Budapest, 1995). Általános bevezetések a sémi nyelvészet területére: Bergsträsser, Gotthelf / Daniels, Peter T. (Transl.), Introduction to the Semitic Languages: Text Specimens and Grammatical Sketches (Winona Lake, Indiana: Eisenbrauns, 1983). [23.1.Ber.1.] Lieberman, Stephen J, Trends in Linguistics. Linguistic Change and Reconstruction Methodology. The regularity of sound change: A Semitistic perspective (Afro-Asiatic Languages, 6;Berlin – New York: Walter de Gruyter, 1990). [K-Lie.4.] Lipinski, Edward, Semitic Languages. Outline of a Comparative Grammar (Orientalia Lovanensia Analecta, 80;Leuven – Paris – Sterling, Virginia: Uitgeverij Peeters – Departement Oosterse Studies, 2001; 2. kiadás). [23.1.Lip.1.] Naveh, Joseph, Early History of the Alphabet (Jerusalem: Magnes, 1987) [44.1.Nav.1.] O’Leary, De Lacy, Comparative Grammar of the Semitic Languages (Trübner’s Oriental Series; London: Routledge, 2000; reprint, eredeti: 1923, Kegan Paul, Trench, Trübner and Co.). [23.1.Ole.1.] A félév során néhány további ajánlott, valamint valamely házi feladathoz kötelező irodalom (például egy-egy rövidebb szakcikk) is megjelenhet a kurzus honlapján. Megjegyzés: Mivel az órai munka a tanulási folyamat szerves része (és ennek megfelelően a jegyszerzésbe is beleszámít), ezért a tanegység felvétele azoknak a hallgatóknak ajánlott, akik az órákon rendszeresen meg tudnak jelenni. |
||
![]() |
![]() |
|
Kurzus leírása angolul: | ||
![]() |
![]() |
|
An introduction to Semitic linguistics, covering (1) basic notions of general linguistics (in phonology, morphology, syntax, semantics and the lexicon), and (2) of the historical-comparative method (reconstructions, family tree model, wave model, phylogenetic trees – as applied to the Semitic languages), as well as (3) an overview of the Semitic (and ancient non-Semitic) languages that are most important from the perspective of (Biblical) Hebrew. The course concludes with an overview of the writing systems. |
||
![]() |
![]() |
|
Kreditpont? | 2 | |
![]() |
![]() |
|
|
||